معرفی

کاربردهای بالینی لیزر Q-switched، Nd-YAG

دستگاه لیزر nd-yag، Q-switched

هایپرپیگمانتاسیون پوست معمولاً به دلیل تولید بیش از حد و یا جمع شدن رنگدانه پوستی “ملانین” با ظاهر لکه های قهوه ای تیره یا حتی سیاه روی پوست ایجاد می شود. ضایعات پیگمانته را می توان بر اساس محل رنگدانه به عنوان اپیدرمی و پوستی یا بر اساس علت به عنوان نووید، ارثی یا اکتسابی – ناشی از دارو، پس از التهاب، هورمونی و غیره – طبقه بندی کرد و درمان بستگی به علت زمینه ای دارد. کاربردهای موضعی مختلف، لایه برداری شیمیایی، میکرودرم ابریژن و غیره با فواید متغیر استفاده شده است. با این حال، ضایعاتی مانند خال، تاتو، کک و مک و غیره قابل درمان با خط فوق نیستند.

این منجر به جستجوی یک سیستم لیزر/نور ایده آل برای هدف قرار دادن موثر ملانین پوست بدون آسیب رساندن به پوست اطراف شد. بیست سال پیشرفت در درماتولوژی لیزر منجر به فناوری فعلی شده است که امکان هدف گیری انتخابی ملانین، اندازه نقاط متغیر، طول موج های مختلف و انواع دستگاه های خنک کننده موثر را فراهم می کند. این پیشرفت‌ها، درمان ضایعات رنگدانه‌دار پوستی را با هدف قرار دادن کروموفورهای انتخابی و در عین حال کاهش آسیب به بافت اطراف، ایمن و مؤثر کرده است. طیف جذب ملانین بسیار گسترده است – خاصیتی که به ضایعات رنگدانه ای اجازه می دهد تا با طیف گسترده ای از لیزرها درمان شوند.

این نه تنها در مورد طول موج، بلکه بیشتر در مورد مدت زمان پالس مناسب و در جریان کافی است. از آنجایی که لیزرهای نور سبز و آبی امواج پیوسته پالسی بلند هستند، آسیب زیادی به پوست اطراف وارد می کنند. با این حال، در دهه اخیر، تکنیک Q-switched ، الکساندریت با Q-switched و در دسته مادون قرمز، لیزر NdYAG با Q-switched متولد شده است.

 

دستگاه رفع لیزر nd-yag , Q-switched

Q-switched  چیست؟

لیزرها علاوه بر طبقه بندی آنها بر اساس طول موج، می توانند به موج پیوسته (CW) یا پالسی تقسیم شوند. لیزر CW جریان ثابتی از نور را ارائه می دهد که به عنوان توان متوسط ​​بر حسب وات یا کیلووات اندازه گیری می شود. لیزر پالسی یک تابش نور بسیار کوتاه اما شدید و به دنبال آن یک دوره بدون نور ارائه می دهد. اگر لیزر به طور مکرر پالس شود، پالس به طور منظم تکرار می شود. زمان بین پالس ها را دوره بین پالس و طول هر پالس را مدت زمان پالس می نامند. تعداد هرتز (Hz) نشان دهنده تعداد پالس های منتشر شده در هر ثانیه است. طول مدت پالس مشخصه مهم هر دستگاه لیزر/نور پالسی است. پالس هایی که چند میلی ثانیه طول می کشند (3-10) عموماً به عنوان پالس های طولانی مشخص می شوند. پالس های نانوثانیه (9-10) کوتاه در نظر گرفته می شوند. پالس های لیزر Nd-YAG با Q-switched  معمولاً 3-7 نانوثانیه طول دارند.

 

مزیت Q-switched  چیست؟

به دلیل این تکنیک سوئیچینگ Q است که می توان اصل فتوترمولیز انتخابی را روی ضایعات رنگدانه اعمال کرد تا بدون آسیب زیاد به ناحیه اطراف، به نتایج بالینی مورد نظر دست یافت.

 

کاربردهای بالینی

اکثر ضایعات پوستی رنگدانه، چه اپیدرمی یا پوستی، اکتسابی یا مادرزادی، با لیزرهای آبی، سبز و مادون قرمز با Q-switched قابل درمان هستند. اگرچه نشانه های بالینی لیزر Nd-YAG با Q-Switched متعدد است، برخی از آنها در زیر ذکر شده است:

 

ضایعات رنگدانه ای

 

در حالی که ضایعات اپیدرمی به 532 نانومتر (فرکانس دو برابر Nd-YAG) بهترین پاسخ را می دهند، ضایعات پوستی با 1064 نانومتر بهتر درمان می شوند. لیزرهای کیو سوئیچ استاندارد طلایی برای درمان تاتو هستند.

  • لنتیژین ها: معمولاً 1-2 جلسه برای پاکسازی لنتیژین ها در طول موج 532 نانومتر کافی است. با این حال، خطر هیپو/هایپرپیگمانتاسیون وجود دارد، بنابراین اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای 4-6 هفته پس از لیزر بسیار مهم است.
  • کک و مک: پاسخ مانند لنتیژین است. اگرچه بسیار موثر است، اما خطر بد رنگی وجود دارد.
  • ضایعات رنگدانه پوستی: Nevus of Ota، Nevus of Ito، لکه های مغولی، خال Hori’s، ABNOMs (نووس دو طرفه اکتسابی Ota مانند ماکول ها) و سایر خال های رنگدانه ای تخت به خوبی در 1064 نانومتر پاسخ می دهند. معمولاً جلسات متعدد با پاکسازی تقریباً کامل ضایعه در اکثر موارد مورد نیاز است.

 

لایه برداری غیر سایشی پوست با عمق متوسط

 

فرکانس دو برابر شده 532 نانومتر   یک فناوری به خوبی تثبیت شده برای درمان پیری نوری است. هنگامی که در فلوئنس‌های پایین‌تر با اندازه نقطه بزرگ‌تر استفاده می‌شود، لایه‌برداری لیزری با عمق متوسط ​​است، با زمان توقف کمتر و رضایت بالای بیمار. با این حال، به دلیل خطر تغییرات رنگدانه ای پس از التهابی در پوست هندی، آن را فقط باید پس از آزمایش پچ و محافظت کافی در برابر آفتاب به بیمار استفاده کرد.

 

ملاسما

لیزر انتخابی رنگدانه پرانرژی، به عنوان مثال، لیزر 694 نانومتر، لیزر یاقوتی Q-switched، لیزر الکساندرایت با Q-switched 755 نانومتر، لیزر Nd-YAG با فرکانس دو برابر شده با فرکانس 532 نانومتر، و لیزر Nd-YAG با Q-switched با فرکانس 1064 نانومتر برای درمان ملاسما با نتایج ضعیف مورد مطالعه قرار گرفت. رنگ پوست نرمال به ندرت به دست می آمد. ملاسما اپیدرمی بهتر و سریعتر از ملاسما پوستی پاسخ می دهد. پاکسازی کامل ضایعات ممکن است در بیش از 50 درصد موارد ملاسما اپیدرمی مورد انتظار باشد. پاکسازی کامل ملاسما پوستی ممکن است در حدود 30 تا 50 درصد موارد دیده شود، در حالی که موارد باقیمانده بهبود متوسطی را نشان خواهند داد. هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب و ملاسما برگشتی عوارض ترسناکی هستند که ممکن است در فردی با پوست حساس رخ دهد. انرژی کمتر و تکرارهای کمتر برای ایجاد بهبود قابل توجه کافی است. بهبود باید با درمان های مکرر حفظ شود. با این حال، عود در ملاسما شایع است.

 

تاتو

اگرچه لیزرهای الکساندرایت با سوئیچ Q و الکساندرایت اولین لیزرهای تتو بوده اند، اما Nd-YAG 1064 نانومتری با Q-switched به دلیل طول موج بیشتر، شار بالاتر و پالس کوتاه تر، به عنوان لیزر بهتری برای سیاه و سفید ظاهر شده است. رنگدانه تاتو آبی تیره/مشکی. تغییرات بافتی، اسکار و هیپوپیگمانتاسیون لیزرهای قبلی به میزان قابل توجهی کم است. اما برای رنگدانه های رنگی، استفاده از طول موج های متعدد اجباری است. پاسخ به Q-switched 1064 نانومتر به نوع تاتو بستگی دارد:

 

 

  • تاتو های حرفه ای: اکثر این تاتو ها دارای توزیع یکنواخت جوهر، عمدتا در بافت زیر جلدی هستند. کیفیت جوهر خوب است. از این رو معمولاً 4-6 درمان مورد نیاز است.
  • تاتو‌های آماتور: معمولاً پاک کردن آن‌ها آسان است، اما در برخی موارد، اگر جوهر در سطح عمیق‌تری باشد، ممکن است چند جلسه اضافی لازم باشد.
  • تاتوهای آرایشی: تتوهای آرایشی مانند ابرو و خط چشم و لب بیشتر از جوهرهای آهنی ساخته می شوند. گاهی اوقات ممکن است اکسید شود و سیاه شود، بنابراین باید یک پچ آزمایشی داده شود.

 

دستگاه لیزر nd-yag، Q-switched

 

لایه بردار غیرفعال کننده پوست برای چین و چروک و اسکار آکنه

 

لیزر Nd-YAG 1064 نانومتری Q-switched فناوری جدیدی را ارائه می‌کند که به درمان اسکارها و چین و چروک‌های ریشه‌شان، در عمق پوست کمک می‌کند. با استفاده از انرژی لیزر که بدون آسیب رساندن به لایه بالایی پوست عمیقا نفوذ می کند، درم عمیق برای تولید کلاژن طبیعی و سایر پروتئین های حیاتی تحریک می شود که پوستی سالم و جوان را تشکیل می دهند. با انجام بدون درد در کمتر از 20 دقیقه، مطب را تنها با قرمزی خفیف که در عرض چند ساعت محو می‌شود، ترک خواهید کرد. پس از 3 تا 6 جلسه درمان که در فواصل ماهانه انجام می شود، چین و چروک ها نرم می شوند و پوست تون می شود. از این رو به آن به عنوان تونینگ پوست با لیزر نیز گفته می شود. این یک گزینه خوب برای بهبود اسکار آکنه، چین و چروک، و علائم کشش بدون روش های پیچیده و زمان بهبودی طولانی است.

کاهش موهای زائد به کمک لیزر

 

اگرچه لیزرهای پالس بلند استانداردهای طلایی برای از بین بردن موهای انتهایی هستند، لیزر کیو سوئیچ با و بدون تعلیق کربن موضعی آزمایش شده است. پالس های سوئیچ کیو یک اثر فوتومکانیکی روی بافت و همچنین روی ساقه مو و فولیکول مو ایجاد می کنند و باعث کاهش و همچنین تاخیر در چرخه رشد مو می شوند. از آنجایی که وابسته به رنگ نیست، می تواند برای انواع پوست، حتی برای پوست های برنزه بدون ترس از تغییرات رنگدانه، مناسب باشد.

 

عوارض

عوارض زیر واکنش های گذرا هستند و نیازی به خاتمه درمان ندارند.

  • اریتم فوری
  • کهیر فیزیکی
  • فوران آکنه ای شکل
  • پتشی دقیقه ای
  • سفید کردن موهای نازک
  • هایپرپیگمانتاسیون برگشتی

عوارض زیر نیاز به توقف لیزر درمانی یا اصلاح پارامترهای لیزر دارند:

  • هایپو خالدار و هایپرپیگمانتاسیون
  • لوکودرما
  • کهیر شدید
  • فوران آکنه شکل شدید
  • فعال شدن هرپس سیمپلکس

سایه‌های ارواح و زخم‌ها می‌توانند با تتو در نوسان‌های بالاتر ایجاد شوند.

 

مدیریت عوارض پس از انتخاب پارامترهای درمانی مناسب، پیش آگهی عالی است. اما در صورت کک و مک و ملاسما احتمال عود وجود دارد. شایع ترین عوارض مشاهده شده در درمان ضایعات رنگدانه، هیپو و هیپرپیگمانتاسیون است. اگر هیپوپیگمانتاسیون رخ دهد، فلوئنس باید کاهش یابد و همچنین فاصله درمان دو برابر شود. اگر هیپوپیگمانتاسیون لکه‌دار باشد، این امر مستلزم توقف درمان و اتخاذ خط درمانی پزشکی مانند اسید آزلائیک، کوجیک اسید و غیره است. از آماده‌سازی‌های حاوی هیدروکینون باید اجتناب شود. پس از یک دوره 2-3 ماهه، پس از رفع هیپوپیگمانتاسیون، لیزر را می توان با فلوانس کمتر (کمتر از 2.5 J/cm2) مجدداً راه اندازی کرد. اریتم موقت، ادم و کهیر گذرا هستند و در عرض چند ساعت برطرف می شوند.

 

درمان های ترکیبی

برای رفع سریعتر ضایعات و همچنین افزایش اثربخشی، لیزر درمانی در برخی شرایط می تواند با روش های زیر ترکیب شود:

  • مواد سفید کننده موضعی، به عنوان مثال، آربوتین 7%، فرمول کلیگمن
  • ترانگزامیک اسید داخل ضایعه (5 mg/ml)
  • ضد آفتاب موضعی
  • لایه برداری شیمیایی (گلیکولیک اسید، لایه برداری جسنر)
  • میکرودرم ابریژن
  • لیزرهای پالس بلند/نور پالسی شدید
  • میکرونیدلینگ/درمارولر

 

نتیجه

امروز، ما با فناوری جدید سوئیچ Q که یک پرتوی مسطح را به بهترین شکل ارائه می دهد و در عین حال پوست اطراف را حفظ می کند، ایستاده ایم. اما آیا این به تلاش ما برای لیزر ایده آل برای ضایعات رنگدانه پایان می دهد؟ ما هنوز نمی توانیم ملاسما را به طور موثر درمان کنیم. ما هنوز مشکلاتی مانند زخم، سایه ارواح و غیره با تاتو داریم. به دلیل ترس از هیپرپیگمانتاسیون، هنوز از استفاده از لیزر Q-switched فرکانس 532 نانومتر در پوست‌های هندی نگران هستیم. از این رو، قطعا هنوز یک منحنی یادگیری طولانی در پیش روی ما برای غلبه بر این خلاءها در استفاده از فناوری موجود برای مشکلات رایج پوستی وجود دارد. با این حال، در فناوری Q-switched ما مطمئناً پاسخ هایی برای برخی از شرایط غیرقابل درمان قبلی پیدا کرده ایم. با این وجود، پیشرفت‌های جدیدتر آینده که بر کاستی‌های موجود غلبه می‌کند، مطمئناً مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *